The Stack opent in september als AI-hub in Amsterdam Oostenburg
·5 min leestijd
Europa telt wereldklasse AI-onderzoekstalent en sterke technische universiteiten, maar brengt nauwelijks eigen foundation models voort. Ter illustratie: de Verenigde Staten hebben veertig AI foundation models ontwikkeld, tegenover slechts drie in Europa. Het recente besluit van Anthropic om zijn nieuwste AI-modellen niet langer beschikbaar te stellen voor Europa onderstreept die kwetsbaarheid. Om daar verandering in te brengen, opent in september 2026 The Stack, een nieuwe AI-hub aan de Jacob Bontiusplaats 9 in Oostenburg, Amsterdam. Het initiatief wordt gerealiseerd in samenwerking met vastgoedpartijen HighBrook en Aroundtown, en is gefinancierd met meer dan 10 miljoen euro aan privaat kapitaal.
Wat is The Stack
The Stack beslaat bij opening 4.500 vierkante meter en is opgezet als een fysieke thuisbasis voor een zorgvuldig geselecteerde groep snelgroeiende AI-startups. De hub biedt werkplekken, labs en ontwikkelprogramma's, maar de nadruk ligt op het netwerk en de community die daaromheen ontstaan. Centraal in het gebouw komt een evenementenruimte voor programma's, founder sessions, investeerdersdagen, hackathons en productdemo's. De gedachte is dat dagelijkse ontmoetingen tussen founders, investeerders en operators leiden tot financieringsrondes, productlanceringen en partnerships die anders niet tot stand zouden komen.
The Stack positioneert zich als knooppunt in een breder netwerk van tech- en AI-hubs in Nederland en Europa, met als doel de as Eindhoven-Amsterdam te versterken als toonaangevende corridor voor AI-innovatie. Via partner Techleap is de hub verbonden met universiteiten en onderzoeksinstellingen in binnen- en buitenland. De ambitie is om in 2029 door te groeien naar 12.000 vierkante meter en ruimte te bieden aan meer dan 200 founders.
Eerste huurders en oprichters
De eerste bevestigde huurders zijn Ubicloud, Dawnguard en Iconic Works. The Stack is mede opgericht door drie Nederlandse AI-ondernemers: Lennard Zwart (Ascending AI), Maarten Stolk (Deeploy, Enjins) en Philip Gast (AdamI, The AI Foundry), samen met Techleap. De founding director is Esther Bisschop, wier vorige bedrijf Th3rd in 2022 werd overgenomen door Snap Inc.
Partners en financiering
Naast de meer dan 10 miljoen euro aan privaat kapitaal heeft The Stack een reeks founding partners aangetrokken. Het wereldwijde quantitative trading bedrijf IMC, dat zijn onderscheidend vermogen opbouwt op onderzoek van wereldklasse, toegepaste AI en machine learning, treedt toe als founding partner. De overige founding partners zijn ABN AMRO, ClickHouse, Deloitte, Google, Miro en Prosus. De gemeente Amsterdam ondersteunt het initiatief. Alle partners brengen naast hun naam ook expertise en netwerken in.
Het vastgoed wordt gerealiseerd in samenwerking met HighBrook en Aroundtown, bemiddeld door NL Real Estate en Flexas.com. Juridische ondersteuning wordt verleend door New Ground Law; het interieurontwerp is van TANK Architects.
Soevereiniteit door samenwerking
Dat ook Amerikaanse technologiebedrijven onder de founding partners vallen, is bewust. De oprichters stellen dat het versterken van Europese AI-capaciteit en samenwerken met mondiale spelers elkaar niet uitsluiten. Het doel is Europees intellectueel eigendom, Europese bedrijven en Europese banen te ontwikkelen, terwijl de verbinding met het wereldwijde AI-ecosysteem behouden blijft.
"Het nieuws dat de laatste AI-modellen van Anthropic nu niet meer beschikbaar zijn voor Europa, is een harde wake-up call: het laat zien hoe afhankelijk we zijn van spelers buiten ons continent voor onze digitale infrastructuur. De VS en China racen onverminderd door, terwijl Europa vanaf de zijlijn toekijkt. Het talent en de ambitie om hier verandering in te brengen zijn er en wij geven dat met The Stack een thuis. Hier brengen we het in contact met kapitaal en klanten, en zorgen we voor de dagelijkse ontmoetingen tussen briljante mensen die van een idee een bedrijf maken: dát is The Stack. We zijn hier niet om het Europese AI-potentieel te vieren, maar om ervoor te zorgen dat dat potentieel ook echt leidt tot concrete nieuwe producten en een sterkere, minder kwetsbare AI-infrastructuur voor Europa."
Esther Bisschop, founding director, The Stack
Wat de oprichters zeggen
"We hebben in Nederland en daarbuiten bewezen dat we sterke economische clusters kunnen bouwen: Eindhoven is het economische hart voor semiconductors, en Amsterdam is een toonaangevende hub voor fintech en payments. Maar als het om AI gaat, lopen we achter. In Europa zijn we consumenten van Amerikaanse technologie, niet de bouwers van de AI-giganten van morgen. Ons landschap is versnipperd. The Stack wil dat oplossen door het beste talent en de meest veelbelovende ondernemers achter de AI-technologie van morgen een thuis te geven. Laten we AI zelf bouwen, in plaats van het alleen te gebruiken."
Maarten Stolk, medeoprichter, The Stack
"Al jaren praten we over digitale autonomie, terwijl de VS en China grote digitale bedrijven bouwen. Als het gaat om Europese autonomie, wordt de ontwikkeling van een sterk AI-ecosysteem waarschijnlijk een bepalend thema voor de komende jaren. Europa, en zeker Nederland, heeft enorm veel talent, maar dat leidt nog onvoldoende tot zelfstandige bedrijven die als vliegwiel voor innovatie kunnen fungeren. The Stack is ons antwoord daarop: we bieden Europese AI-ondernemers een plek waar zij alle middelen en inspiratie vinden om te bouwen aan Europese succesverhalen."
Lennard Zwart, medeoprichter, The Stack
"De meeste mensen zien The Stack wellicht als een gebouw, maar voor mij is het vooral een manier van denken. Breng genoeg uitzonderlijk ambitieuze mensen samen op één plek en er gebeurt iets: ambitie wordt meer dan een persoonlijke eigenschap, het wordt onderdeel van de cultuur. Honderd AI-bedrijven onder één dak staan sterker dan honderd bedrijven op hun eigen eiland, juist omdat ideeën, samenwerkingen en initiatieven veel makkelijker ontstaan als iedereen bij elkaar zit. The Stack is een belangrijke stap om onze afhankelijkheid van buitenlandse tech te verminderen: een plek waar we serendipity by design organiseren en werken aan digitale weerbaarheid, zodat Europees AI-talent niet langer toeschouwer is maar het speelveld mee bepaalt."
Philip Gast, medeoprichter, The Stack
Reacties van Techleap en gemeente Amsterdam
"AI is niet zomaar een technologietrend. Elk land, elke sector en ieder bedrijf zal geavanceerde AI-capaciteiten moeten opbouwen om relevant te blijven. Samen met vooraanstaande AI-ondernemers bouwt Techleap een internationale broedplaats voor AI-bedrijven. Hierbij dragen we bij aan de kerninfrastructuur voor Europa's soevereine AI-stack: van hardware en chips tot aan de AI-applicatielaag. In The Stack staat de ondernemer centraal en bouwen we samen aan onze Europese AI-alternatieven."
Constantijn van Oranje, general director, Stichting Techleap
"We investeren al jaren in de ontwikkeling en het aantrekken van bedrijven op het gebied van tech en innovatie om Amsterdam op de kaart te zetten als techstad. Door de AI-hub zorgen we nu dat Amsterdam dé plek wordt waar alles voor AI-techbedrijven in Nederland samenkomt. Het talent, het kapitaal en het ondernemerschap komen hier bij elkaar en daarmee leggen we de basis voor een sterk Amsterdams AI-ecosysteem."
Melanie van der Horst, wethouder, gemeente Amsterdam
Kernfeiten op een rij
Locatie: Jacob Bontiusplaats 9, 1018 LL Amsterdam (Oostenburg)
Opening: september 2026
Oppervlakte bij opening: 4.500 m²; ambitie 12.000 m² in 2029
Eerste huurders: Ubicloud, Dawnguard, Iconic Works
Oprichters: Lennard Zwart, Maarten Stolk, Philip Gast en Techleap
Founding director: Esther Bisschop
Financiering: meer dan 10 miljoen euro privaat kapitaal
Founding partners: IMC, ABN AMRO, ClickHouse, Deloitte, Google, Miro, Prosus
Ondersteund door: gemeente Amsterdam
Vastgoed: HighBrook en Aroundtown; bemiddeld door NL Real Estate en Flexas.com; juridisch: New Ground Law; interieur: TANK Architects
Het Amsterdamse alpha.one heeft €1,8 miljoen groeikapitaal opgehaald, geleid door Orange Mills Ventures. Het bedrijf gebruikt neurowetenschap om de effectiviteit van marketingcontent te voorspellen en wil het platform uitbreiden met een actieve optimalisatie-engine.
Anthropic heeft haar Fable-model afgesloten voor gebruikers buiten de VS, waaronder Europeanen. Het is een van de eerste keren dat een geavanceerd Amerikaans AI-model expliciet wordt beperkt tot Amerikaanse staatsburgers.
Nederland is op 23 juni 2026 toegetreden tot Pax Silica, een door de VS geleide alliantie die de chipketen wil diversifiëren en de afhankelijkheid van één regio wil verminderen. Nederland is het vijftiende lid; ook Zuid-Korea, Japan en het Verenigd Koninkrijk zijn aangesloten.